tiistai 1. huhtikuuta 2003

SOILWORK – TYÖLÄISTEN LAULUJA

Ruotsin tuoreimpia ja tuotteliaimpia ylpeyksiä on viime vuosina ollut kuuden nuoren työn sankarin joukkio, jonka kaksi viimeisintä levyä ovat olleet vuoden merkkipaaluja. Uusi vuosi tuo mukanaan uuden levyn josta löytyy uudet kujeet. Illan käännyttyä alkuyöksi langan päässä orkesterin kuvioita selvitti puhelias ja ilmeisen tyytyväiseltä vaikuttava biisinikkari Peter Wichers.


Myöhäisestä ajankohdasta ja parin päivän haastattelurumbasta huolimatta Peter vaikuttaa yllättävän pirteältä ja aidosti innostuneelta kehumaan viimeisintä Soilwork tuotosta. Uudella levyllä on tapahtunut pieniä joskin merkittäviä muutoksia verrattuna edeltävään Natural Born Chaos -levyyn, joka yllätti monet melodisemmalla otteellaan. Toimittajien kysymykset taitavat tämäkin levyn promotoinnin yhteydessä keskittyä samoihin asioihin ?

- Kyllähän meiltä nytkin kysellään pääasiassa samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen ja kärkikastissa kysymys siitä, miksi emme tällä kertaa käyttäneet Devin Townsendia tuottajana. Ja vastaus tuohon kysymykseen on, että Devin oli todella kiireinen omien projektiensa kuten Strapping Young Ladin kanssa eikä hänellä yksinkertaisesti olisi ollut aikaa tulla tuottamaan meitä. Hetken tilannetta pähkäiltyämme päätimme tuottaa levyn itse ensimmäistä kertaa uramme aikana. Olihan se aika iso haaste tuottaa itse koko levy alusta loppuun saakka. Samalla se oli myös erittäin opettavainen kokemus, koska jouduimme tuottajina urkuri Svenin kanssa huolehtimaan musiikin pakottamisesta sellaiseen muottiin kuin sen halusimme. Olemme todella tyytyväisiä albumin tekemiseen ja lopputulos on minusta erittäin onnistunut ja paljon raaempi kuin edellinen levymme. Lopputulos on myös paljon eläväisempi ja siinä on mukana hieman enemmän tunnetta varsinkin laulupuolella. Levyltä kuulee myös selvästi, että laulajamme Björn on laulaessaan paljon rennompi kuin ennen. Ja kyllä tämä samoihinkin kysymyksiin vastaaminen voittaa aina tappelun levy-yhtiön kanssa lakiteknisistä seikoista kuten biisien oikeuksista, naurahtaa Peter.

Hyvät kokemukset äänitysprosessista saa Peterin epäilemään tuottajan tarpeellisuutta tulevaisuudessa.

- Vaikea sanoa tuotammeko levymme itse myös tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä ainakin näyttää siltä, ettemme tarvitse ulkopuolista tuottajaa mihinkään. Palaute on pääasiassa ollut hyvää tuotannon suhteen. Itse asiassa koko hommasta jäin sen verran hyvä maku suuhun, että ajatus työskennellä muiden bändien kanssa ja auttaa heitä tuottajan ominaisuudessa on alkanut kiinnostamaan minua.

Aikaisemminhan Svea-mamman pojat ovat käyttäneet Studio Fredmania kappaleiden taltioimiseen, mutta tällä kertaa yksi studio ei riittänyt, vaan eri osuuksia piti käydä tallentamassa parissa muussakin paikassa.

- Me vain halusimme tehdä jotain erilaista tässäkin asiassa, koska olemme aikaisemmin tehneet asiat aina täsmälleen samalla tavalla. Halusimme käyttää jokaisen studion parhaita puolia ja siksi äänitimmekin rummut Fredmanissa mutta esimerkiksi kitarat ja koskettimet erässä kotikaupunkimme studiossa. Näin tulemme varmaan toimimaan myös tulevaisuudessa.

VASTAVIRTAAN

Uusi levy kanta nimeä Figure Number Five joka ilmeisestä viittauksista huolimatta kaipaa hieman enemmänkin selvittämistä.

- Levyn nimi viittaa ajatukseen ihmisestä, joka tuntee itsensä tarpeettomaksi tämän päivän yhteiskunnassa, aivan kuin hän olisi turha viides pyörä. Itse asiassa Björn kirjoitti minulle oikein paperille ajatuksiaan levyn keskeisestä teemasta ja tämä varmaan samalla selittää hieman tuota levyn nimeäkin. ”Levyn keskeisiä teemoja on viattomien ihmisten taistelu yhteiskunnassa, uhrien, joidenka yli tallotaan kerta toisensa jälkeen ja lopuksi hallitukset hautaavat heidät. Heidät vaiennetaan samalla kun yläluokan ihmiset imevät kuninkaiden verta. Yleisesti ottaen levyä voidaan myös pitää eräänlaisena kunnianosoituksena ihmisille, jotka ovat tunteneet itsensä aina laiminlyödyiksi ja syrjäytetyiksi arvottomina yhteiskunnan ulkopuolelle”. Tätä samaa ideaa voidaan myös soveltaa metallipiireihin, koska metalli on pitkän aikaan ollut vähemmistönä musiikkibisneksessä. Levy on myös kunnianosoitus niitä kohtaan, jotka uskaltavat tehdä jotain erilaista ja kulkea valtavirtaan vastaan.

Suurimpia ja helpoiten huomattavia muutoksia levyllä on kappaleiden tiivistäminen ja yksinkertaistaminen. Aikaisempien levyjen keskimääräiseen kestoon verrattuna levyltä löytyykin yksi kappale enemmän.

- Yksinkertaisesti sanottuna me vain karsimme kaiken ylimääräisen paskan pois biiseistä. Halusimme tehdä biisejä, joissa kuulijan mielenkiinto pysyy koko ajan yllä emmekä tunkea kappaleisiin kaikenlaista mitä osaamme tehdä miellyttääksemme erilaisia kuulijoita. Meille on tärkeää, että musiikki puhuu omaa kieltään, ilman että siinä olisi vaikka minuutin mittaista kitarasooloa. Minä kyllä tykkään sooloista, mutta ei kaikkia kiinnosta kuulla pitkiä kitaratilutuksia. Halusimme, että jokaisesta kappaleesta löytyy alusta loppuun saakka vievä punainen lanka ja niin, ettei tylsyys pääse missään vaiheessa yllättämään. Ehkä tuon takia biiseistä tuli tällä kertaa hieman lyhyempiä.

Tiivistäminen todella tuntuu tehneen ihmeitä Soilworkille ja hyvänä esimerkkinä tästä voidaan pitää loisteliasta bändin hitiksikin kasvanutta Grand Failure Anthem -kappaletta. Minä ja useat muutkin ovat olleet sitä mieltä, että tuo kappale on minuutin pari liian pitkä.

- Olet aivan oikeassa ja kun kuuntelen sitä näin jälkeenpäin, niin siinä tosiaan on yksi värssy ja kertosäe liikaa. Tuota biisiä äänittäessämme huomasin valitettavasti liian myöhään tuon saman asian ja mitään ei enää ollut tehtävissä. Kappale on myös hieman liian pitkä soitettavaksi keikoilla, joten siksi emme sitä enää ole juurikaan soittaneet.

- Tätä uutta levyä tehdessämme mietimme myös ensimmäistä kertaa kuinka biisit tulevat toimimaan keikoilla. Yritimme ottaa huomioon myös tuon puolen ja halusimme tehdä levyn, joka toimisi myös livenä mahdollisimman hyvin. Aiomme kuitenkin keikkailla tämän levyn tiimoilta todella paljon ja liian teknillisen musiikin esittäminen keikoilla olisi ollut todella hankalaa. En tiedä ymmärrätkö mitä ajan takaa, jos sanon, että levyllä on mielestäni hyvä meininki joka tulee varmasti toimimaan myös livenä.

- Livenä soittaminen on tosi mukavaa, koska silloin saa palautetta ihmisiltä ja yleisön ja bändin välille muodostuu eräänlainen side. Studio työskentely on tosin kanssa mukavaa, koska silloin voi keskittyä täysin ainoastaan omaan soittoonsa. Erona keikkailuun on se, että studiossa sitä soittaa itselleen kun keikoilla taas saa muut kuuntelemaan soittoasi.

HUOLETONNA HYVÄ OLLA

Kappaleita työstämässä ja tiivistämässä oli tällä kertaa hieman erilainen parivaljakko kuin ennen.

- Tälle levylle Björn ei tehnyt paljoakaan biisejä, vaan työskentelimme pääasiassa kahdestaan Svenin kanssa. Valmistelimme levyä paljon kotona tietokoneiden kanssa Svenin kanssa ja kutsuimme Björnin käymään ja auttamaan lauluosuuksien kanssa. Laulujuttuja improvisoitiin todella paljon ja yleensä kaikki tapahtui hyvin spontaanisti. Sen varmasti myös huomaa levyä kuuntelemalla.
Edellistä levyä vieläkin astetta melodisempi uusia materiaali saattaa yllättää monet fanit ja syytöksiä itsensä myymisestä tullaan varmasti kuulemaan. Peteriä ei kuitenkaan asia tunnu juurikaan hetkauttavan.

- Ei minua pelota se, mitä ihmiset ajattelevat meistä uuden levyn myötä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Meille on aina ollut tärkeätä olla kuuntelematta levy-yhtiötämme ja kovimpia fanejamme musiikkiin liittyvissä asioissa. Järkevää kait olisi tehdä musiikkia muita varten, mutta meistä on järkevintä tehdä musiikkia jota rakastamme. Olemme uskollisia ainoastaan itsellemme ja rakkaus omaan musiikkiimme vain todistaa sen.

Levy yllätti kyllä minutkin, mutta ei melodisuudellaan eikä ytimekkäillä kappaleilla vaan näistä seikoista huolimatta kuinka vaikea siihen oli päästä sisälle. Ensimmäisen parin kuuntelukerran jälkeen levystä jäi hyvinkin keskinkertainen kuva, mutta parin illan tiiviin kuuntelusession jälkeen koko komeuden hienous alkoi vasta valjeta. Kitarasankarilla on tästä oma käsityksensä.

- Et muuten ole ensimmäinen henkilö joka sanoo noin levystämme. Kaikki jotka ovat noin sanoneet, ovat ensin pitänee levyä ainoastaan hyvin soitettuna musiikkina, jossa on tarttuvia kertosäkeitä ja ehkä aavistuksen verran helpompaa kuin aikaisempi materiaalimme. Mutta pikkuhiljaa levy alkoi avautumaan myös heille. Minulle henkilökohtaisesti on erittäin tärkeätä, että olemme pystyneet tekemään levyn joka kasvaa hitaasti mutta varmasti, koska sellaisia levyjä jaksaa kuunnella pitkän aikaa. Levyt jotka kolahtavat heti täysillä ja tuntuvat täydellisiltä heti ensi kuulemalta, kuluvat yleensä äkkiä eikä niitä jaksa kuunnella enää puolen vuoden päästä. Ehkä monet myös odottivat jotain erilaista kuin mitä teimme edellisellä levyllä ja eivätkä sitten järkyttyneetkään kun emme olleetkaan muuttuneet niin radikaalisti. Tämä saattaa selittää sinunlaistesi ihmisten reaktiot.

Vaikka levy tarjoaakin varmasti yllätysmomentteja kuuntelijoille, niin Peterin ideat eivät muille jäsenille ole yllätyksenä juurikaan tulleet.

- Kyllähän minä joskus onnistun yllättämään heidät ideoillani, mutta minulla on aika hyvä käsitys siitä mistä he pitävät ja pyrin tekemään sellaista musiikkia josta me kaikki pidämme. Joskus joudun kyllä vähän selittelemään mikä on jossain ideassani se varsinainen juju ja yleensä he ymmärtävät mitä ajan takaa. Uudella levyllä on esimerkiksi Svenin tekemä kappale Departure Plan jonka suhteen olimme aluksi hieman epäileväisiä. Ei siksi, että se on huono kappale vaan siksi, että emme olleet aivan varmoja sopisiko se Soilworkin tyyliin. Tiesimme kuitenkin, että siitä tulee hyvä kappale ja niinhän siinä sitten loppujen lopuksi kävikin.

TYÖN RASKAAT RAATAJAT

Viisi levyä viidessä vuodessa on melko uskomaton suoritus, kun ottaa huomioon että bändi ja musiikki on kehittynyt levy levyltä tason tippumatta missään vaiheessa. Inspiraatiota tuntuu riittävän jatkuvalla syötöllä, mutta pelko vaanii silti koko ajan perseessä.

- Pelkään tosiaan koko ajan, että joku kaunis päivä ideani tosiaan loppuvat. Juurin sen takia kirjoitankin uutta materiaalia jatkuvasti. Nyt en tosin jaksa uskoa, että julkaisisimme uuden levyn ensi vuonna. Haluamme tehdä mahdollisimman paljon keikkoja ja ehkä jopa kiertueita joissa olisimme pääesiintyjä. Olemme keskustelleet tästä levy-yhtiömme kanssa ja heidän mielestään on tärkeää julkaista levyjä mahdollisimman usein, että ihmiset eivät unohtaisi meitä. Meistä on myös tärkeää olla esillä koko ajan, koska siten ihmiset huomaavat että olemme elossa ja että välitämme heistä. Emme toki halua päästä tämän suhteen helpolla ja julkaista levyä vuosi vain sen takia, että pysyisimme ihmisten mielissä. Tähän saakka se vaan on tapahtunut hyvin luontevalla ja spontaanilla tavalla emmekä ole koskaan tunteneet olevamme pakotettuja julkaisemaan levyjä näin usein.

- Kaikki ideat mitä minulla on eivät kyllä sovi Soilworkille, mutta en tiedä koska minulla olisi aikaa toteuttaa niitä koska olemme Soilworkin kanssa aina levyttämässä, hekottelee Peter. Ehkä jonain päivänä minulla on joku projekti, jossa on kokonaan eri kokoonpano kuin missä nyt soitan. Minulla on varastossa vanhoja juttuja, jotka eivät ole päässeet levylle asti tai jotka eivät vain ole olleet sopivia nykyisen linjamme kanssa.

Vaikuttaa siltä kuin tarvitsisit 48 tunnin vuorokauden.

- Heh joo, nauraa Peter. Jos pääsee tietynlaiseen oikeaan mielentilaan ja on hyvällä tuulella, niin sitä pystyy tekemään hyvinkin paljon biisejä. Chainheart Machinen ja A Predator’s Portrait -levyjen välissä minulla oli aika paha blokki päällä ja sen takia niiden välissä onkin hieman pidempi 1.5 vuoden tauko. Se oli todella turhauttavaa aikaa, koska normaalisti minulla on inspiraatio päällä lähes koko ajan. Mutta jos ideoita tulee, en näe mitään syytä olla hyödyntämättä niitä.

Kuuleman mukaan te teette uusia biisejä jopa keikkailun lomassa.

- Ei me nyt varsinaisesti uusia biisejä tehdä, mutta esimerkiksi Björnillä ja minulla on mukana jatkuvasti kannettavat nauhurit joihin tallennamme ideat mitä meille syntyy. Björn laulaa nauhalle melodioita ja minä laulan kitarajuttuja, jotka yritän sitten myöhemmin soittaa oikeasti kitaralla.

TYÖKALUJENSA TAITURIT

Soilworkin jokainen jäsen on kerännyt laajasti kehuja oman instrumenttinsa käytöstä ja taitamisesta. Olisiko tiukaksi toimivaksi yksiköksi jalostunut kokoonpano vaarassa hajota kokonaan, jos yksikin sen osasta päättäisi jättäytyä kelkasta ?

- Tuohon on vaikea vastata, mutta en jaksa uskoa että päättäisimme hajota jos joku meistä päättäisi lähteä pois. Björn olisi ehkä kaikista vaikeimmin korvattavissa, koska hän on kummnikni bändin keulahahmo ja vokalisti. Bändeissä kumminkin juuri laulu on kaikista kriittisin tekijä ja jos laulaja päättää lähteä bändistä, on hänen korvaamisensa aina hankalaa. Tosin en halua alkaa tässä nimeämään ketään korvattavissa olevaa jäsentä.

Tiukan ja taitavan kokoonpanon lisäksi Soilworkin menestyksen ja omaperäisyyden salaisuus on varsin yksinkertainen.

- Me olemme bändi, joka ei kaihda riskien ottamista emmekä epäröi avartaa musiikkiamme. Minusta tuntuu, että tuo on suurin syy siihen miksi me erotumme muista bändeistä. Olemme jopa saaneet aikaiseksi joitain mullistavia juttuja ainakin Ruotsissa tekemällä omaa juttuamme ja silti olemme pystyneet säilyttämään metallipiirien hyväksynnän. Useat bändit eivät uskalla ottaa riskejä fanien menettämisen pelossa ja me olemme hyvä esimerkki siitä, että uusien juttujen kokeileminen kannattaa.

Kokeilua ja kehitystä tosiaan on tapahtunut levy levyltä. Peterillä on myös oma näkemyksensä uran alkuaikojen levyistä sekä niiden puutteista.

- Kun teimme ensimmäistä levyämme olimme kaikki tosin nuoria, minäkin vasta 18-vuotias. Vaikka ajattelenkin nyt paljon sitä kuinka huonosti tuolla levyllä soitin, niin olen silti kaikista noista levyistä yhtä ylpeä kuin olin siihen aikaan kun ne tehtiin. Jokaisessa levyssä on tietynlaista viehätystä, vaikka olemmekin nykyään aika eri tasolla joka suhteessa kuin noihin aikoihin.

Ihmetystä ei herättäne tieto siitä, että herrat ovat jo ehtineet hieman miettimään seuraavaa levyään ja tulevaisuuttaan. Tavoitteena ei kuitenkaan taida olla julkaista 10 levyä seuraavan kymmenen vuoden aikana ? Peter purskahtaa nauruun.

- Olemme Björnin kanssa jo jutelleet vähän nykyisestä tilanteestamme, jossa bändissä on muutama pääasiallinen biisien tekijä ja loput eivät paljoa ole osallistuneet säveltämiseen. Ajattelimme soitella yhdessä bändinä ja kokeilla tehdä biisejä sillä tavalla. Tämä vaan vaatisi enemmän aikaa ja että alkaisimme tienaamaan musiikilla elääksemme sillä. Tuo olisi meille aivan uusi tapa tehdä biisejä ja ajattelimme ainakin kokeilla sitä. Pääpaino on kuitenkin laadukkaan musiikin teolla ja jos biiseistä alkaa tulemaan liian eläväisiä tai niistä ei tule yhtä hyviä kuin vanhasta materiaalista, niin kokeilu lakkaa kyllä välittömästi.

- Jos saundimme muuttuisin niin paljon, että se ei kuulostaisi enää Soilworkilta, niin silloin olisi aika laittaa pillit pussiin. Olemme yhä aika rankkaa musiikkia ja tulemme aina käyttämään sekä rääkymistä että puhtaita lauluja, jotka ovat meidän tavaramerkkejä. Tuo yhdistelmä on ainakin minusta erittäin toimiva. Ei olisi reilua bändiä eikä fanejamme kohtaan, jos alkaisimme löystymään liiaksi. Otamme pieniä askeleita eteenpäin ja jos askelet alkavat olla liian isoja tai alamme kopioimaan omia juttujamme, on aika laittaa hanskat naulaan tämän bändin suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti